Home Nieuws Lokaal Landelijk
Help mee! Vrijwilligers Collecte Acties Winkel in actie Scholen Bedrijven Doneren bij uitvaart Donatie bij een feestgelegenheid
Wat is kanker? Links
Vrijwilligersteam Zwolle Vacatures Wijkhoofd Collectant Vrijwilligers acties organiseren
Contact
Landelijk nieuws
04 mei 2016

KWF Kankerbestrijding ontving in 2015 140 miljoen euro

KWF Kankerbestrijding heeft vorig jaar een bedrag van 140,3 miljoen euro ontvangen, waarvan 117 miljoen euro door eigen fondsenwerving. Er werd maar liefst 6 miljoen euro extra opgehaald middels eigen fondsenwerving ten opzichte van 2014. Dat staat in het jaarverslag dat vandaag gepubliceerd is. Afgelopen jaar heeft KWF een bedrag van bijna 120 miljoen euro mogen besteden aan haar missiedoelen: meer genezing, minder kanker en een betere kwaliteit van leven voor (ex-) kankerpatiënten waarvan in totaal 73 miljoen euro aan Nederlands kankeronderzoek. Daarbij ging om 140 oncologische onderzoeksprojecten, verspreid over twee financieringsrondes. Daarmee is KWF een van de grootste financiers van kankeronderzoek in Nederland.  

“Wetenschappers weten steeds beter hoe kanker ontstaat en hoe we de ziekte moeten bestrijden en kunnen voorkomen. Die vooruitgang is hoopgevend. Dankzij alle gulle gevers komen we steeds dichter bij de dag dat niemand meer hoeft te sterven aan kanker“, aldus Michel Rudolphie, algemeen directeur van KWF Kankerbestrijding.
 

Opbrengsten, bestedingen en kosten

Het grootste gedeelte van de opbrengsten werd verkregen uit donaties en giften (44,7 miljoen euro) en opbrengsten uit nalatenschappen (44,0 miljoen euro). Daarnaast zamelden vele duizenden mensen geld in voor KWF. Van de deelnemers aan de Alpe d’HuZes tot scholieren die statiegeld op flessen innen: hun acties zijn naast origineel en creatief ook heel effectief, getuige de 19,4 miljoen euro die zij op wisten te halen. De totale kosten voor eigen fondsenwerving bedroegen 15,1 procent. Dit percentage ligt ruim onder de 25% die het CBF stelt.
 

Stijging collecte

Tegen alle trends in steeg de collecteopbrengst van KWF voor het eerst sinds 2008. In 2015 werd € 6.248.000 opgehaald, een stijging van € 21.000 ten opzichte van een jaar eerder. Dit fraaie resultaat kon o.a. worden behaald door de professionalisering van de vrijwilligersorganisatie voor de collecteweek. Om de collecteweek nog succesvoller te maken, onderzoekt KWF altijd innovatieve mogelijkheden. Zo is vorig jaar een succesvolle proef met mobiel pinnen gehouden. Dit jaar is ook contactloos betalen mogelijk.
 

Hoogtepunten 2015

Om nog meer impact te kunnen genereren op de missiedoelen (meer genezing, minder kanker en een betere kwaliteit van leven voor (ex-) kankerpatiënten ontwikkelde KWF in 2015 het KWF Programma Onderzoek & Implementatie (PO&I): een nieuwe manier van financieren, beoordelen en werken om resultaten uit wetenschappelijk onderzoek sneller te vertalen naar toepassingen voor patiënten. In de beoordeling van wetenschappelijk onderzoek was een belangrijke rol weggelegd voor patiënten, verenigd in de Patiënten Adviescommissie (PACO): zij beoordeelden mee binnen meerdere financieringsronden. 

Ook was KWF in 2015 actief op het terrein van beleidsbeïnvloeding. Bijvoorbeeld door bij te dragen aan een forse accijnsverhoging op shag na een lobby vanuit de Alliantie Nederland RookVrij (ANR). En door het opstellen van een convenant binnen de supermarktbranche om sigaretten uit het zicht te verkopen. Een ander voorbeeld van beleidsbeïnvloeding is de inzet van KWF voor de toegankelijkheid van behandeling met dure kankergeneesmiddelen: KWF werd voorzitter van de werkgroep Dure Medicijnen en overhandigde een adviesrapport aan minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

KWF Kankerbestrijding Jaaroverzicht 2015.

KOM IN ACTIE VOOR KWF

Voor kankeronderzoek is heel veel geld nodig. Kom ook in actie in Zwolle en zamel geld in voor KWF.

Aanmelden

Partners KWF Zwolle

Onderstaande partners dragen KWF ZWOLLE een warm hart toe. En daar zijn wij erg trots op en blij mee!

Aangeboden door Time2impress Deze website is aangeboden door Time2impress