17 mei 2016
Meerderheid Nederlanders wil verkoop tabak uit het zicht
Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding is vandaag bekend geworden dat 59% van de Nederlanders vindt dat tabak uit het zicht gehaald moet worden. Gek genoeg wordt dit dodelijke product prominent geëtaleerd in o.a. supermarkten. Terwijl we weten dat kinderen minder snel met roken beginnen, als tabak uit het zicht wordt verkocht. Om mensen bewust te maken dat kinderen dagelijks geconfronteerd worden met sigaretten, start KWF een vervolgcampagne ‘Eigenlijk best gek, he?’.Fabrikanten hebben verschillende promotiestrategieën om hun product te verkopen in winkels. Pakjes sigaretten worden nu gepresenteerd in prominente displays; zogenaamde power walls. Uit onderzoek weten we dat jongeren gevoelig zijn voor de identiteit en uitstraling van deze producten en eerder beginnen met roken. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, zijn de tabaksverpakking en de powerwall (met de verschillende pakjes naast elkaar) de belangrijkste reclamemiddelen van de tabaksindustrie geworden.
KWF - directeur Michel Rudolphie: “Het is eigenlijk best gek dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat ruim 1 op de 2 rokers doodt. Geen enkele ouder wil dat zijn kind gaat roken. Zolang wij sigaretten normaal vinden, vinden onze kinderen dat ook.”