11 mei 2015
Nieuwe koers KWF Kankerbestrijding
KWF is van mening dat nieuwe vindingen sneller bij de patiënt kunnen (en moeten) komen. Om die versnelling in gang te zetten past KWF haar financieringsstructuur van kankeronderzoek aan, zodat we met nog meer impact kunnen sturen op onze missiedoelen: meer genezing, minder kanker en een betere kwaliteit van leven voor kankerpatiënten. Onze visie daarbij is dat de stem van de patiënt wordt gehoord in al onze bestedingen. Deze nieuwe koers komt voort uit de beleidsvisie (2015-2018) die vandaag wordt gepresenteerd met de aftrap van de nieuwe (merk) campagne “Samen komen we steeds dichterbij”.Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding: “Door de jarenlange investering in kankeronderzoek, zijn we de ziekte kanker steeds beter gaan begrijpen. De kennis over kanker is er. We zien dat het onderzoek naar toepassingen nu in een stroomversnelling zit. Om deze resultaten sneller bij de patiënt te krijgen, passen we ons huidige financieringssysteem aan. Ik ben van mening dat als we krachten bundelen op een dag kanker kunnen verslaan."
Kernpunten uit de beleidsvisie:
KWF als dirigent van kankeronderzoek
In de rol van dirigent gaat KWF het kankeronderzoek begeleiden, bijvoorbeeld door relevante partijen in onderzoek met elkaar te verbinden en samenwerking te stimuleren. Met de invoering van een nieuw financieringssysteem kunnen we beter inspelen op de diversiteit van het hedendaagse kankeronderzoek, en kan KWF op maat ondersteunen op wat er specifiek voor een bepaald onderzoek nodig is. Dat betekent dat KWF meer ruimte biedt voor (inter)nationale samenwerkingsprogramma’s, aanvullende financiering beschikbaar kan stellen bij onvoorziene knelpunten, dat er continueringsmogelijkheden zijn bij veelbelovende resultaten en dat er discontinueringsopties zijn bij veranderd perspectief. Door gericht te investeren en actief samenwerkingen aan te gaan met andere financiers wil KWF nog meer geld beschikbaar krijgen voor de kankerbestrijding. We onderzoeken of eventuele opbrengsten uit onze gefinancierde onderzoeken weer kunnen worden ingezet voor de kankerbestrijding. Zo heeft de patiënt binnen onze nieuwe onderzoeksfinanciering dubbel baat bij resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.Naast translationeel en klinisch onderzoek blijft KWF substantieel inzetten op het financieren van fundamenteel onderzoek omdat dit een essentiële bron voor innovatie is.
Patiënten beoordelen 100% van het wetenschappelijk onderzoek
De ervaringskennis van patiënten is waardevolle en onmisbare input bij de bestrijding van kanker en bij het bepalen van de relevantie van de activiteiten van KWF. Zij zijn de primaire belanghebbenden bij de activiteiten van KWF en zij weten als geen ander wat het leven met de ziekte kanker betekent. Om patiënten een stem te geven in de beoordeling van onderzoek is in 2011 de PatiëntenAdviesCommissie Onderzoek (PACO) opgestart. De visie van KWF is om de PACO 100% van de onderzoeksaanvragen te beoordelen van al het klinische en toegepaste onderzoek.
Jeugd tegen roken beschermen
De strijd tegen de ziekte kanker begint met preventie: voorkomen dat mensen kanker krijgen. Het ontstaan van kanker is vaak het gevolg van niet te beïnvloeden factoren als genetische aanleg en ouderdom. Maar voor ongeveer 35% (dit verschilt per kankersoort) is het ontstaan van kanker wél te beïnvloeden door blootstelling aan risicofactoren te beperken. Roken is de grootste beïnvloedbare risicofactor van kanker. Circa 100 kinderen per dag beginnen met roken. Teveel vinden we, daarom zet KWF zich in deze beleidsperiode onverminderd in om de jeugd te beschermen tegen de (marketing) activiteiten van de tabaksindustrie.Zo willen we ervoor zorgen dat het dodelijke tabak niet meer in het zicht wordt verkocht (zoals bijvoorbeeld in supermarkten). Maar ook dat sigarettenpakjes ontdaan worden van misleidende merksymbolen, -kleuren en andere afbeeldingen. Het kennisniveau in Nederland over de schadelijkheid van tabak is slecht. Zeker in verhouding met andere landen om ons heen. Om draagvlak voor de nodige activiteiten te realiseren, ontwikkelen we een campagne die het kennisniveau moet verbeteren.